حال و هوای متفاوت زائران حرم مطهر امام رضا(ع) هنگام شنیدن خبر شهادت رئیس جمهور+ ویدئو پرچم گنبد حرم مطهر رضوی تعویض می شود تغییر در برنامه‌های حرم مطهر رضوی در شب میلاد امام رضا(ع) + ویدئو زائران و مجاوران بارگاه رضوی برای سلامتی رئیس جمهور دست به دعا برداشتند + فیلم جشن «امام رضایی‌ها» در سراسر کشور برگزار می‌شود ۱۱ هزار جشن «زیر سایه خورشید» در کشور، دل‌های عاشقان را روانه حرم امام مهربانی‌ها کرد برگزاری جشن خیابانی خانوادگی در شب ولادت امام‌رضا‌(ع) جشنواره امام‌رضا‌(ع) بر ترویج معارف اهل‌بیت(ع) تأکید ویژه دارد آماده‌سازی پوش ضریح مطهر رضوی در آستانه سالروز ولادت امام رضا (ع) یادی از شهید محمدمهدی خادم الشریعه | مجاور ابدی ایوان طلا دهه کرامت؛ فرصتی برای بازخوانی شاخصه‌های کرامت درباره حدیث سلسله‌الذهب | دژ توحید و امامت در کلام حضرت رضا(ع) همه چیز درباره مهمانسرای حضرت رضا علیه السلام | بفرمایید برکت اختتامیه جشنواره شعر ملی کودک و نوجوان رضوی برگزار شد + فیلم آزادی ۹ نفر از زندانیان بیرجند به برکت حضور پرچم رضوی برگزاری «جشن بزرگ امام‌رضایی‌ها» در مشهد مقدس + جزئیات گردهمایی دست‌اندرکاران همایش جهانی شیرخوارگان حسینی در حرم رضوی (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) خطیب فرهنگ | درباره مرحوم فخرالدین حجازی سیاست‌ورزی در پس پرده آکادمیا
سرخط خبرها

برای فردای نیامده

  • کد خبر: ۱۷۹۶۳۴
  • ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹
برای فردای نیامده
ما مسلمانان پیامبرندیده، ما مسلمانانی که از راه دور بر خاندان اهل‌بیت (ع) عاشق شده‌ایم، چه می‌توانیم برای درک بهتر بزرگان دین خود انجام بدهیم؟

روز اول صفر است در سال ۶۱ هجری. صبورترین بانوی زمان چه دیده است؟ برای آرام کردن کودکان کوچک چه اندیشیده است و با چه مصائبی دست‌وپنجه نرم می‌کند؟ ما روایت‌‎هایی را می‌دانیم از مقاتل و گزارش‌‎های تاریخی، اما اینکه بر زینب (س) بزرگوار چه رفته است، غیر از خدای شاهد و واحد هیچ فردی نمی‌داند.

در کاروان اسرا گوهر وجود امام‌سجاد، زین‌العابدین (ع)، در سختی و بیماری است، بنابراین برای امتداد مسیر نورانی امامت، حضرت زینب (س) چاره‌اندیشی می‌کند. در جای‌جای مسیر به هر بهانه، دشمنان خواسته‌اند که فرزند حسین (ع) را به شهادت برسانند و زینب (س)، خواست خداوند در حفظ و نگهداری مسیر رسالت الهی را برعهده داشته است. امروز اول صفر است، کاروان اسرا به شام وارد می‌شوند و وای از شام!

چه بر سر این شهر آورده است یزید؟ آذین بسته، به جشن آراسته است و مهیای شادی و هلهله است شام؛ برای که؟ برای کاروانی از دشمنان، و شهر چه می‌داند که چه خواهد دید؟

اهل‌بیت سیدالشهدا (ع) در راه، توان از دست داده، داغ دیده و خسته‌اند و مصائبی بر آنان رفته است که شما را تنها به اشاره‌ای می‌گویم که در وقت ورود به شهر، زنان با وجود ترس از یزید، با صدای بلند بر کاروان اسرا گریستند و ناله سر دادند.

ما مسلمانان پیامبرندیده، ما مسلمانانی که از راه دور بر خاندان اهل‌بیت (ع) عاشق شده‌ایم، چه می‌توانیم برای درک بهتر بزرگان دین خود انجام بدهیم؟ ماه‌‎های سال را باید غنیمت شمرد. از کار‌هایی که در ماه پیش‌رو یعنی صفر، می‌توانیم انجام بدهیم، خواندن ذکر مصائب و آنچه بر کاروان اسرا رفته و خواندن درباره افرادی است که در ماجرای کربلا به هر نحوی دخیل بوده‌اند یا مرور احادیثی که درباره اتفاقات ماه محرم و صفر روایت شده است.

خواندن و حفظ کردن احادیث نه‌تن‌ها به شخص ما به‌عنوان یک فرد مسلمان کمک می‌کند که دین خود را بهتر بشناسیم، بلکه باعث می‌شود در لحظات روزمره زندگی که باید مبانی‌ای برای تصمیم‌گیری‌‎ها و اقدامات خود داشته باشیم، بتوانیم تصمیم مناسبی بگیریم. در روز اول صفر در مجلس یزید، آن ناپاک روزگار، وی در جمع به امام‌سجاد (ع) رو کرد و گفت: «ای پسر حسین! پدرت پیوند خویشاوندی ما را برید و حق ما را زیر پا گذاشت و با من درباره سلطنت به جنگ پرداخت. درنتیجه خدا با او چنین معامله‌ای کرد که اکنون مشاهده می‌کنی».

امام‌سجاد (ع) در جواب آن بی‌شرم، این آیه از قرآن کریم را تلاوت فرمودند که: «ما اَصابَ مِن مُصیبَه فِى الْأرْضِ وَلا فی اَنفُسِکُمْ اِلَّا فی کِتابٍ مِن قَبْلِ اَنْ نَبْرَاَها؛ هیچ بلا و ناگوارى در روى زمین و در جان‌هایتان به شما نمی‌رسد، مگر آنکه پیش از این، ما آن را در کتاب مقدرات ثبت کردیم. همانا این کار براى خدا آسان است». گوهر امامت، جان حضرت زینب (س)، با جواب خود، یزید را در مجلس خودش به خواری و ذلت افکند.

برای ما در رو‌ز‌به‌روز ماه صفر عبرت است. مناسبت‌‎های غم‌انگیز زیادی را در این ماه پیش‌رو داریم؛ چه به‌عنوان یک مسلمان، چه به‌عنوان یک شیعه و در هر مقامی برای ورود به این ماه آماده می‌شویم؛ برخی با کنار گذاشتن صدقه، برخی با آماده کردن دیگ و پایه‌‎ها و کتیبه‌‎ها و بعضی با کوله‌پشتی و کفش‌‎های پیاده‌روی‌شان. ان‌شاءا... خدای متعال برای همه ما بخواهد که به‌خوبی از پس عزای بزرگ این ماه برآییم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->